Надання першої психологічної допомоги у кризових ситуаціях
Важливо знати, як правильно вести себе, щоб допомогти людям, які перебувають у стресовій ситуації. Що робити відразу після надзвичайної події, зберігаючи при цьому власну безпеку та безпеку оточуючих? Які дії можуть завдати шкоди замість користі? Які методи можуть допомогти зменшити стресові реакції, такі як агресія, апатія чи нервове тремтіння?
Відповіді на ці запитання лежать в основі першої психологічної допомоги (ППД). Ця форма підтримки передбачає, що людина, яка знаходиться на місці події, надає елементарну людську підтримку, практичну інформацію та демонструє емпатію, стурбованість, а також повагу та впевненість в можливостях особи, що пережила травми.
Згідно з визначенням проекту “Сфера” (2011) та Керівними принципами МПК (2007), ППД полягає у наданні загальнолюдської підтримки та практичної допомоги людям, які переживають страждання. Значним аспектом ППД є її простота.
Існують різноманітні методичні рекомендації щодо дій під час стресових ситуацій, проте всі вони акцентують увагу на створенні відчуття безпеки, залученні до спілкування інших людей та наданні доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки, зміцнюючи віру в можливість самодопомоги.
🔹Оцінка ситуації та безпека
Передусім необхідно оцінити рівень небезпеки для себе та постраждалих, а також визначити, хто потребує допомоги і яка вона потрібна. Це стосується як загрози фізичної безпеки, так і психологічного стану. Важливо забезпечити свою власну безпеку, перш ніж діяти далі.
🔹Контакт і взаємодія
Доцільно представитися постраждалим, вказавши, в якій якості ви можете надати допомогу. Спокійна бесіда з підтримкою зору зміцнить взаємозв’язок. Завжди цікавтесь, що конкретно потрібно людині та уважно слухайте відповіді.
🔹Забезпечення базових потреб
Допоможіть задовольнити базові потреби постраждалого: переконайтеся, що він/вона не мерзне, за потреби надайте плед, їжу та воду.
🔹Емоційна підтримка
Важливо говорити про відчуття, які переживає людина. Тримайте контакт та заспокойте її, пояснюючи, що реакції на стрес — це нормальна реакція на ненормальну ситуацію.
🔹Підтримка у прийнятті рішень
Слід надати чітку інформацію про те, що відбувається, де можна отримати допомогу. Обов’язково використовуйте прості слова та точні фрази, щоб уникнути непорозумінь.
🔹Завершення допомоги
Завершення надання допомоги має відбуватись залежно від ситуації. Якщо потрібно, перенаправте постраждалого до спеціалізованих служб. Познайомте його з новою особою, яка продовжить підтримувати.
Перша психологічна допомога здатна стабілізувати емоційний стан людини та створити відчуття підтримки. Кожен може опинитися у ситуації, коли потрібно надати допомогу іншій людині. Важливо залишатися чуйними і терплячими до переживань людей.
🔹Додаткова психологічна допомога
Доступні ресурси для отримання психологічної допомоги:
📞 Лінія запобігання самогубствам: 7333
📞 Lifeline Ukraine: lifelineukraine.com
📞 VETERAN HUB: (067) 348-28-68
📞 БФ «ВАРТО ЖИТИ»: +38 (093) 170-72-19
📞 Гаряча лінія підтримки: 0-800-33-20-29