Цей підхід дозволяє здійснювати роботу з громадами, де відсутні місцеві ради, а їх функції виконують військові адміністрації. Методика актуальна для районів, із яких більшість населення евакуювалася, a також де збройний конфлікт проходить на території громади. Використовуючи цю методику, можна знайти шляхи для повернення внутрішньо переміщених осіб (ВПО) у активне життя громади та стимулювати їх до повернення.
Методика починається з короткого вступу, який вводить у тематику діагностики вибраних громад.
Цілями діагностики є виявлення рівня залученості громадян у місцевих громадах й визначення необхідних кроків для покращення управлінських процесів:
- Оцінити реальний стан громадської активності та механізмів участі в умовах повномасштабного вторгнення.
- Аналізувати політики та практики, що сприяють залученню громадян до демократичних процесів на місцевому рівні під час агресії.
- Визначити рівень обізнаності населення щодо наявних процедур участі.
- Виявити перешкоди для залучення громадян у процеси прийняття рішень та проаналізувати їх причини.
- Зібрати пропозиції від місцевих жителів для вдосконалення процедур участі.
- Надати рекомендації щодо застосування демократичних процедур при розв’язанні важливих для громади проблем.
Згідно з методикою, дослідження проводиться з метою активного залучення жителів херсонських громад до процесів відновлення через створення постійних діалогових груп для співпраці між владою та громадою.
Нормативна база методики детально прописує необхідні законодавчі акти та інші документи, які надають їй наукове обґрунтування та правову основи. Це дозволяє реалістично оцінити ситуацію в громадах та їх відповідність національним і міжнародним стандартам.
Методологічний підхід заснований на концепції, розробленій американською дослідницею Шеррі Арнстін, а також нових принципах Ради Європи, що додає міжнародного контексту методиці. Основою є оцінка рівнів громадянської участі, де вищі показники активності ведуть до розширення можливостей для громад.
В межах методики визначено 5 основних складових громадської участі, що складають широку панораму дослідження.
Інструменти діагностики громад описують методи моніторингу для збору інформації, яка підлягає подальшому аналізу та прогнозуванню.
Складові діагностики включають три етапи збору даних, які дозволяють розширити перспективи дослідження.
Індикатори для діагностики охоплюють 8 сфер життя громади, які в сукупності складають картину рівня демократичності. Чіткі критерії оцінки надають можливість здійснити об’єктивний моніторинг.
Завдяки запровадженим методам, експерти зможуть зібрати необхідну інформацію для аналізу ситуації, яка буде детально розглянута у методиці.
В додатках методики містяться матриці, сценарії та анкети, які слугуватимуть експертам у практичній діяльності.
На думку авторів, методика може бути опублікована у науково-методичних виданнях і поширена серед фахівців для практичного використання.
«Наша методика універсальна, незалежно від наявності місцевих рад, вона оцінює поточний стан громадянського суспільства та адаптується до потреб громади, враховуючи обмеження безпеки», – зазначає експерт ПЦПСД Володимир Молчанов.
Унікальність методики полягає у оцінці ефективності діючих інструментів, що допоможе відповідати на питання про важливість залучення громадян до процесу прийняття рішень. Аналіз кількісних показників ефективності є важливим для подальшого розвитку демократії участі в громадах.
Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень має досвід співпраці з громадами Херсонської області, надаючи експертну підтримку в розвитку та залучаючи населення до процесу прийняття рішень. Оновлення про діяльність організації доступні на веб-сайті www.pcpsd.org.ua та у соціальних мережах.
Цю статтю підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проєкту ПЦПСД «Допомога громадам Херсонської області у впровадженні механізмів громадської участі». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково позицію фонду.
Галина Бахматова