Село Посад-Покровське Чорнобаївської громади стало одним із ключових об’єктів державного експериментального проекту з комплексної відбудови деокупованих територій. Внаслідок бойових дій 2022 року, за даними Державного агентства відновлення, пошкоджено всі 940 будівель, із яких 80% – зруйновано повністю. Весною 2023 року розпочалося будівництво нових домівок, однак у 2024 році роботи призупинились через брак фінансування та зміну керівництва Служби відновлення та розвитку інфраструктури в Херсонській області.

Після відновлення фінансування у серпні 2024 року, за словами голови Херсонської ОВА Олександра Прокудіна, до кінця осені 2025 року в селі планується побудувати 362 будинки. Від початку 2025 року Служба відновлення оголосила тендери на понад 1,8 млрд грн на житлове будівництво, ремонт доріг, реконструкцію газопостачання, будівництво амбулаторії й центру безпеки.

Секретар виконавчого комітету Чорнобаївської сільської ради Альона Каліченко в коментарі «Главкому» зазначила, що станом на середину весни 2025 року в Посад-Покровському проживає  770 мешканців (до повномасштабного вторгнення – понад 2100). 



Ми проаналізували вісім закупівель Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області, проведені у березні-квітні 2025 року. Вони стосуються будівництва більше 330 осель у с.Посад-Покровське Чорнобаївської громади.

Отже, маємо таке розподілення 8 закупівель між підрядниками:

 

  1. 263 571 342,19 грн отримало ТОВ “ЄВРОПЕЙСЬКА ДОРОЖНЬО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ”.
  2. 230 447 716 грн  отримало ТОВ “РОСТДОРСТРОЙ”.
  3. 248 947 460,35 грн отримало  ТОВ “ЕНЕРГЕТИЧНО – ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО”.
  4. 347 256 388 грн отримало ТОВ “Автомагістраль-Південь”.

Розглянемо детально кожного з підрядників.

Два контракти, на суму 204 237 480,00 грн та 59 333 862,19 грн Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області уклала з ТОВ “ЄВРОПЕЙСЬКА ДОРОЖНЬО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ” 

Підрядником у них виступає ТОВ «Європейська дорожня компанія».

За даними системи YouСontrol відомо, що компанія зареєстрована у 2008 році. Спочатку ТОВ “ЄДК” працювала в Донецьку під назвою «Альтмост» і входило до структури компаній групи «Альтком». Після початку збройного конфлікту у 2014 році та окупації Донецька підприємство було перереєстроване в Києві у 2016 році. Згодом, у 2018 році, змінився власник — нині компанією через ТОВ “Пейд” володіє Муслім Кєлоєв.

Муслім Мусаєвич Кєлоєв — уродженець Грозного, який нині мешкає на Одещині, є кінцевим бенефіціаром компанії «Whiteform Contracts Ltd», зареєстрованої на Кіпрі.

Діяльність пов’язаних з Муслімом Келоєвим компаній неодноразово згадувалась в журналістських розслідуваннях як до повномасштабного вторгнення, так і під час.

У 2020 році “Наші Гроші” писали про справу НАБУ, коли Філія «Днопоглиблювальний флот» ДП «Адміністрація морських портів України» орендувала у фірми Келоєва «Whiteform Contracts Ltd» (Кіпр) земкараван за 10,54 млн євро, або 351,38 млн грн.

Що стосується самої ТОВ “Європейська дорожня компанія”, то вона теж має низку негативних згадок в медіа. Так, в розслідуваннях Nikcenter вона фігурує в закупівлях серед улюбленців миколаївських дорожників.

“Антикорупційний вимір” зазначає, що ТОВ “ЄВРОПЕЙСЬКА ДОРОЖНЬО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ” через суд намагається зняти арешт з майна, накладеного судом у Вінницькій області. Річ у тому, що ТОВ «ЄДБК» надало свою техніку іншій компанії, щодо якої правоохоронці розслідують справу про порушення правил охорони або використання надр, незаконне видобування корисних копалин.

Проєктно-кошторисну документацію для цих об’єктів, за наданою інформацією, готувало ТОВ «НВП Укрекспертпроект». 

За даними системи YouControl компанія створена у 2020 році в Харкові, згодом перереєстрована в Києві. Її власниця – Євгенія Міхновська, пов’язана з низкою фірм, що мають опосередковані зв’язки з родиною нардепа Сергія Тарути. Наприклад, через компанію «Кримнасінняпром», бенефіціаром якої є Катерина Тарута.

У виданні “Антикорпуційний вимір” зазначається, що за 2023–2024 роки Служба відновлення провела 194 закупівлі на 1,1 млрд грн, і низка з них – без відкритої конкуренції, у тому числі ті, в яких бере участь «Укрекспертпроект». 

Ще два контракти, на суму 194 210 352,00 грн та 36 237 364,00 грн Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області уклала з єдиним учасником і переможцем цих тендерів – ТОВ “РОСТДОРСТРОЙ”.

ТОВ «Ростдорстрой» зареєстровано 16 серпня 2005 року. Засновником компанії є австрійська фірма ТОВ “ЮТТЕМА АУ ГмбХ”, а кінцевими бенефіціарами виступають:

 • Коновалов Євген Геннадійович — 50% впливу;

 • Шумахер Юрій Борисович — 50% впливу, депутат Одеської міської ради (фракція “Довіряй ділам”).

За інформацією 368.media, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2023 році виявило в декларації Юрія Шумахера недостовірні відомості на суму 25,14 млн гривень.

ТОВ «Ростдорстрой» фігурує у понад 430 медіа-публікаціях, значна частина з яких пов’язана зі скандалами та журналістськими розслідуваннями. Станом на травень 2025 року зафіксовано близько 40 згадок про компанію в контексті сумнівних закупівель та порушень.

Серед яскравих прикладів:

 

 

Два тендери на суму 198 054 447 грн та 50 893 013,35 грн отримав єдиний учасник та переможець ТОВ “ЕНЕРГЕТИЧНО – ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО”.

Щодо ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво»: у 2023 році розпочато кримінальне провадження, пов’язане з можливим привласненням бюджетних коштів у розмірі понад 780 тисяч гривень. Згідно з матеріалами досудового розслідування, підставою для відкриття справи стали ознаки службового підроблення та нецільового використання коштів за договором, укладеним у 2022 році між компанією та Службою автомобільних доріг у Харківській області. Загальна вартість робіт за договором склала майже 28 мільйонів гривень і стосувалась експлуатаційного утримання автомобільних доріг.

Слідчі вважають, що представник фірми-підрядника у звітності завищив обсяг виконаних робіт та використаних матеріалів, внаслідок чого привласнив з бюджету 784 тисячі гривень. Розслідування триває.

З початку Великого будівництва і до теперешнього часу ТОВ “ЄДБ” є фігурантом майже пів сотні журналістських розслідувань. 

Два тендери на суму 309 180 000 грн та 38 076 388,00 грн Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області уклала з ТОВ “Автомагістраль-Південь”.

Ця компанія також брала участь у тендері без жодного конкурента.

ТОВ “Автомагістраль-Південь” має більш ніж 350 негативних згадок в медіа.

До того ж, компанія має низку кримінальних проваджень. Одне з останніх за ст. 191 ККУ ч.4, про привласнення майна шляхом зловживання службовим становищем під час дії воєнного стану (ч. 4 ст. 191 ККУ). 

З початком реалізації державної ініціативи «Велике будівництво», започаткованої на початку каденції Президента Володимира Зеленського, інфраструктурні проекти стали одним із пріоритетів державної політики. Значні обсяги фінансування були спрямовані на розвиток дорожньої інфраструктури, а основними отримувачами підрядів стали компанії, афілійовані з Національною асоціацією дорожників України, серед яких і ТОВ “Автомагістраль-Південь”, ТОВ “РОСТДОРСТРОЙ”.

Після реорганізації «Укравтодору» його регіональні структури трансформувалися в Служби відновлення та розвитку інфраструктури, які наразі відповідають за проведення тендерів, вибір підрядників та реалізацію проектів на місцях. У 2023 році фокус роботи Агентства з відновлення та розвитку інфраструктури України змістився на відбудову енергетичних об’єктів, житла, доріг, мостів і соціальної інфраструктури.

Попри інституційні зміни, склад основних підрядних організацій залишився незмінним — більшість підрядів, як і раніше, отримують компанії, що традиційно працювали в дорожньому секторі. 

Інтернет-видання “МОСТ” вдало наводить приклад такої ситуації. 

Обіцяли прозорість і законність, а натомість… 

Близько 1,2 мільйони гривень втратило приватне підприємство «Проектно, будівельно-монтажна фірма «Промальп», погодившись брати участь у тендері на ремонт пошкоджених будинків у селі Посад-Покровське. Таку суму назвав засновник і в.о. директора підприємства Святослав Оленковський.

Компанія «Промальп» була серед тих, хто виграв оголошений Службою відновлення та розвитку інфраструктури Херсонської області тендер на капітальний ремонт будинків у селі Посад-Покровське, пошкоджених внаслідок російської агресії.

Посад-Покровське – один з шести населених пунктів, які мали бути комплексно відбудовані в межах експериментального проекту «Build Back Better» («Краще, ніж було»). Проєкт реалізовувався згідно з урядовою постановою №382 «Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації».  

«Брати участь у тендері, – розповідає Святослав Оленковський, – я вирішив після розмови з Мустафою Найємом, який тоді був головою Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури. Ми спілкувалися під час робочої поїздки Найєма до Одеси. Він казав, що тендери будуть прозорими з дотриманням усіх вимог законодавства. Ну я і вирішив взяти участь, попри своє скептичне ставлення до державних тендерів».

Згідно з умовами тендеру фірма «Промальп» мала капітально відремонтувати 11 будинків. Загальний кошторис договору, укладеного з компанією 2 січня 2024 року, – 13,7 мільйони гривень.

«Оскільки, – каже Святослав Оленковський, – тендер був оголошений у 2023 році, а договір ми підписали 2 січня 2024 року, передоплату ми не отримали на відміну від інших підрядників, які її отримали, і на початку 2024 року вже розпочали роботи».

Керівник підприємства «Промальп» говорить, що розповідав співробітникам Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури, що передоплата необхідна, бо у 2022 році підприємство перебувало на окупованій території, отже, не працювало, і тому має проблему з обіговими коштами. У відповідь почув, що програмою передбачена передоплата. Та й, зазначив Станіслав, законодавство забороняє виконувати без фінансування будівельні та ремонтні роботи за тендерами. До того ж передплата була зазначена і в договорі.

«Нас, – каже Оленковський, – чиновники «напрягали»: мовляв, виходьте, працюйте. Але у отриманій нами проєктно-кошторисній документації був повний кавардак. Власне, проекту нам так і не надали, хоча були зобов’язані. А у кошторисі не зазначили деякі необхідні роботи. Там був геть некваліфікований проєктант, який, мабуть, не знав, що, наприклад, під металочерепицю потрібно прокладати гідроізоляцію. Також треба було переробляти обрешітку (решітчасту конструкцію, яка є основою покрівлі, – МОСТ), бо її робили під шифер, а у проєкті була металочерепиця».

Підприємець каже, що з ним так і не розрахувалися за ті роботи, які не передбачалися кошторисом, але виконані, бо інакше ремонт був би взагалі неможливий.

За словами Святослава Оленковського, фінансування для його компанії відкрили у третій декаді листопаду 2024 року.

«І виходить, що ми, – каже керівник підприємства «Промальп», – за час до кінця року мали виконати річний обсяг робіт. Це – нонсенс. До того ж замовник не зробив переекспертизу проєкту. Тобто, там усе ще не було тих необхідних робіт, які ми не могли не виконувати. Фактично ми частково виконали роботи по трьом будинкам. Більше просто не змогли фізично. А на 2025 рік нам не продовжили фінансування, розірвали договір і забрали гроші, внесені як гарантія виконання договору – 800 тисяч гривень».

Від агентства відновлення ПП «Промальп» отримало 275 тисяч гривень, а втратило, за словами керівника, близько 1,2 мільйонів, тобто, гроші, внесені як тендерна гарантія, і неотриману оплату за виконані не вказані в кошторисі, але необхідні роботи.

«До того ж, – говорить Святослав Оленковський, – нам оплатили не весь обсяг відремонтованої покрівлі. У кошторисі було вказано, що там – 100 квадратних метрів, а фактично – 120. Вони мали зробити переекспертизу документації, внести зміни і тільки після цього оплачувати. Загалом нами виконано робіт, які не оплачені, десь на 300-400 тисяч гривень».  

Підприємство звернулося до суду, щоб відстояти свої інтереси.

«Я не виключаю, – говорить керівник ПП «Промальп», – що нам навмисне створили ситуацію, коли виконання договору неможливе. Щоб викинути нашу компанію і залучити інші фірми. Зрозуміло, з яких міркувань».

Висновок

Моніторинг державних закупівель у селі Посад-Покровське виявив, що контракти на будівництво зруйнованого житла укладено з компаніями, які мають неоднозначну репутацію, фігурують у численних журналістських розслідуваннях та кримінальних провадженнях. 

Брак конкуренції на тендерах, зв’язки підрядників з політиками різних рівнів, а також сумнівне минуле компаній ставлять під загрозу прозорість і ефективність відбудови деокупованих територій, вимагаючи посиленого громадського контролю та уваги з боку правоохоронних органів.

До того ж, у місцевих мешканців є багато питань до держави, є нерозуміння тих процесів, що відбуваються з відбудовою, є невдоволення. Це все є свідченням, перш за все, недостатньої комунікації між владою і громадою. Варто створити зрозумілу комунікаційну стратегію між місцевими жителями, представниками влади і виконавцями робіт, аби уникнути непрозорості та необґрунтованості у витратах і корупційних ризиків.

Матеріал був опублікований завдяки підтримці чеської неурядової організації NESEHNUTI в рамках Програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Об’єднання

About Author
Тут Херсон

Новини Херсона та Херсонської області. Наша мета – забезпечити користувачів широким спектром поглядів та інформації про Херсонську громаду. Ми прагнемо сприяти інформаційному розмаїттю та об’єктивному інформуванню громадськості.

View All Articles

Related Posts