Орієнтовна вартість робіт становила 28,87 мільйона гривень.
Аукціон, що відбувся 20 червня, мав участь лише одна компанія — ТОВ ВКФ “Будком”. Фірма виграла тендер, запропонувавши 28,1 мільйона гривень, що на 765 тисяч гривень нижче від початкової вартості.
Аудит закупівлі: аналіз ситуації
Моніторинг включає етапи відкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінку. ДАСУ надіслало запити до замовника, зокрема:
- Які документи стали підставою для визначення очікуваної вартості та технічних характеристик об’єкта;
- Чи враховано умови Рамкової угоди щодо Ukraine Facility, підписаної з ЄС у травні 2024 року;
- Де публікувалося обґрунтування вартості будівництва.
Рамкова угода щодо Ukraine Facility передбачає використання коштів ЄС тільки за умов дотримання прозорості, ефективності та цільового використання. Статті 16–17 містять чіткі антикорупційні стандарти, механізми контролю за підрядниками та зобов’язання України забезпечити відповідні публічні процедури.
Невиконання вимог щодо надання обґрунтованих відповідей може призвести до передачі справи до правоохоронних органів. За українським законодавством, перешкода в діяльності органу державного фінансового контролю може стати підставою для кримінальної відповідальності (ст. 351-1 ККУ).
Підрядник зі спірною репутацією
ТОВ ВКФ «Будком» було засновано у Харкові в 1997 році, статутний капітал складає 9 375 грн. Співвласниками є Леонід Пеньков (також директор) та Валерій Турченко, які мають по 50% активів.
Компанія володіє 14 транспортними засобами, серед яких:
- HONDA Accord, 2003, сірий, седан
- КАМАЗ 55111, 2007, оранжевий, автокран понад 20 т
- RENAULT Laguna, 2008, сірий, хетчбек
- ГАЗ 2705, 2004, синій, малотонажний фургон
- RENAULT Kangoo, 2007, синій, вантажопасажирський
Також фірма має у своєму володінні вантажні МАЗи, автокрани, самоскиди, напівпричіпи TRAILOR, ОДАЗ та причепи ПГА, що може свідчити про технічну спроможність. Однак частина автопарку є застарілою.
Компанія згадувалася у новинах двічі — в 2017 та 2025 роках.
Скріншот з YouControl
У розслідуванні йшлося про те, що власники ТОВ «Машстройсервис» — Галина та Ігор Воробйови. Останній є зятем колишнього віце-мера Харкова Олександра Попова, який курував питання спорту. Директором компанії згадано Михайла Гревцева, а підписантом — Валентину Федосєєву.
Колишній директор «Машстройсервис» Валерій Воробйов (тесть доньки Попова) був засуджений умовно за привласнення коштів місцевого бюджету під час реконструкції шкільних спортмайданчиків.
Вирок Дзержинського райсуду Харкова — два роки умовно та штраф у розмірі 4250 грн.
ТОВ ВКФ «Будком» як учасник кримінальної справи
За попередніми оцінками, завищення обсягів робіт і вартості матеріалів могло спричинити втрати бюджету на понад 5,3 млн грн.
Оскільки протягом встановленого терміну детективи не відкрили провадження, ГО звернулась до Вищого антикорупційного суду зі скаргою. Це важливий прецедент, що свідчить про активність громадськості в ситуаціях, коли правоохоронні органи не реагують.
- Скаржник вказував, що «Будком» та школа в Орловому могли завищити витрати на 5,3 млн грн, привласнивши кошти (додаток №1-2).
- Але закон зобов’язує НАБУ реєструвати справи лише тоді, коли сума перевищує 2 000 прожиткових мінімумів, що на 2024 рік складе 6 056 000 грн (прожитковий мінімум = 3 028 грн) (ухвала, п. 3.7).
- Сума в 5,3 млн, на думку суду, є меншою за цю відмітку, тому не було виявлено порушень з боку «Будкому» або школи, що підпадали б під статті 191 або 364 КК — і кримінальні справи не відкривають (ухвала в п. 3.7).
- Також у заяві не було чітко зазначено, які саме посадовці закладу чи підприємства були долучені до схеми (також п. 3.7).
В результаті суд відмовив у задоволенні скарги (ухвала, п. 3.8), зазначивши, що наведенні факти не відповідають ознакам злочину, визначеним статтями 191 або 364 КК України.
Однак завдяки ініціативі ГО «Платформа громадський контроль» ситуація була виведена на національний рівень. Це демонструє, як одна професійна громадська дія може активізувати контроль за публічними процесами та спонукати посадовців і підрядників відкрито пояснювати свої дії.
Висновок
Будівництво укриття в Бобровому Куті є ще одним прикладом тендеру з відсутністю конкуренції, де підряд отримала компанія з потенційними зв’язками зі старими схемами та участю в проектах із можливим завищенням вартості.
Нинішній моніторинг ДАСУ є важливим запобіжником, але в таких ситуаціях особливо важливим є громадський контроль та прозорість результатів. З огляду на використання бюджетних і, потенційно, міжнародних коштів, дотримання умов Рамкової угоди ЄС та забезпечення прозорості реалізації проекту є критично важливими.
Матеріал підготовлений за підтримки чеської неурядової організації NESEHNUTI в рамках програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.