У період з березня по червень 2025 року в Херсонській області укладено договори на дорожні роботи на суму понад 1,7 мільярда гривень. Відновлення інфраструктури в цьому прифронтовому регіоні є критично важливим завданням, проте аналіз публічних закупівель на платформі Prozorro свідчить про наявність системних ризиків, таких як змови, формальні відхилення більш вигідніших пропозицій та відсутність реальної конкуренції.

Основні замовники та витрати

Два основні замовники інфраструктурних робіт у зазначений період:

  • Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області — укладено договорів на суму понад 1,3 мільярда гривень, що включає капітальний ремонт доріг державного значення та роботи в громадах.Номери договорів: UA-2025-05-16-010989-a, UA-2025-03-28-010381-a, UA-2025-03-21-010701-a, UA-2025-03-26-012154-a, UA-2025-03-26-011520-a, UA-2025-03-26-012237-a, UA-2025-03-26-009737-a
  • ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» — витрачено ще 364 мільйони гривень на поточний ремонт і утримання місцевих автошляхів.Номери договорів: UA-2025-06-09-010910-a, UA-2025-06-10-011967-a, UA-2025-06-06-009286-a, UA-2025-06-06-004179-a, UA-2025-04-07-006858-a, UA-2025-04-07-003815-a

Загалом: 1 694 982 294,92 грн. Проте, виникає запитання: чи ефективно і доброчесно витрачаються ці кошти?

Фаворити ринку без конкуренції

ТОВ “Європейська дорожньо-будівельна компанія” виграла тендери на 805 мільйонів гривень, зокрема, один з них — незважаючи на дорожчу пропозицію. У той же час, ТОВ “РОСТДОРСТРОЙ” здобуло 444 мільйони гривень, також здобувши три перемоги поспіль.

Інші компанії, такі як ТОВ “Група компаній «Автострада»”, брали участь у трьох закупівлях, але їх пропозиції відхиляли через формальності, хоча й були дешевшими.

Формальності замість справжньої конкуренції

В окремих тендерах переможець виявився єдиним учасником. Також спостерігалася «конкуренція за 1 гривню», де різниця в цінах між пропозиціями була лише гривня, що може вказувати на змову.

  • UA-2025-03-26-011520-a: ТОВ «Група компаній «Автострада» запропонувала 139 215 000 грн, але перемогло ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНО-ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО» з пропозицією на 1 гривню меншою.
  • UA-2025-03-26-009737-a: Ціни знову розійшлися лише на гривню.

Це свідчить про можливу змову або імітацію конкурентного середовища.

Дискримінаційні вимоги замовника

Деякі тендери містили вимоги, які обмежували участь фірм:

  • Досвід вимагався лише з капремонту, що виключало менші компанії.
  • Сума договорів перевищувала 60-67% від очікуваної вартості, що автоматично відсікало дрібні фірми.
  • Поточний ремонт не враховувався у вимогах.

Запити потенційних учасників на зміну вимог залишались без відповіді, що свідчить про небажання створювати умови для більшої конкуренції.

Витрати через формальні помилки

Багато дешевших пропозицій відхилялись через дрібні помилки, що призводило до втрати мільйонних економій. Це може свідчити про спроби усунення небажаних учасників.

Аудит закупівель

Державна аудиторська служба розпочала моніторинг закупівель, де були виявлені серйозні порушення, такі як відсутність фінансового плану та неприйняття досвіду поточного ремонту.

Ці формальності можуть призвести до ризиків та ускладнити участь певних компаній у тендерах.

Висновки

Відновлення дорожньої інфраструктури Херсонщини — це важлива державна задача, проте її реалізація зазнає ризків через домінування обмеженого кола компаній та непрозорі практики. На ринку спостерігаються системні ознаки змови та дискримінаційні вимоги, які підтверджують недовіру суспільства.

Відбудова регіону не може ігноруватися як поле для маніпуляцій. Важливо, щоб кожен громадянин залучався до моніторингу відновлення, що забезпечить більшу прозорість у процесі.

Цей матеріал підготовлений за підтримки чеської неурядової організації NESEHNUTI у рамках програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Об’єднання

About Author
Тут Херсон

Новини Херсона та Херсонської області. Наша мета – забезпечити користувачів широким спектром поглядів та інформації про Херсонську громаду. Ми прагнемо сприяти інформаційному розмаїттю та об’єктивному інформуванню громадськості.

View All Articles

Related Posts