28 серпня 2025 року відбулося спільне засідання робочих груп трьох партнерських громад з підготовки проектів Статутів Тягинської, Борозенської та Кочубеївської громад. Під час роботи експерти разом з активістами громад та представниками місцевої влади обговорили спільні для трьох громад питання, які необхідно розв’язати при розробці Статутів з урахуванням законодавчих нововведень.
Експерт ГО Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень (ПЦПСД) Олександр Мошнягул презентував результати аналітичного дослідження наявних статутів, їхні позитивні та негативні сторони.
Оновлення Статутів громад стало особливо актуально в наш час, тому що Верховна Рада в 2024 році затвердила суттєві зміни до законодавства про місцеве самоврядування, які передбачають суттєві інновації, які будуть регулюватись Статутом, а з 1 січня 2027 року Статут стане обов’язковим документом для кожної української громади.
Статути громад, які приймались в минулі роки, мають суттєві недоліки, які потрібно виправити в нових редакціях. Але, на жаль, поки що з 17 звільнених громад Херсонщини лише 6 включились в процес розробки нових статутів. Всі вони працюють за ініціативою донорів та громадських організацій. Статут громади та зміни до нього більше не потрібують реєстрації у відділі юстиції. Всі громади, які почали процес оновлення Статутів, розташовані в Бериславському районі Херсонської області.
Головні недоліки діючих статутів:
· Невідповідність норм статуту змінам у законодавстві;
· Відсутнє правове поняття – «житель громади»;
· В статуті відсутні норми які регулюють наступні питання: участь громадян у розподілі та використанні коштів місцевого бюджету, участь молоді у місцевому самоврядуванні, інформування та звітування посадових осіб про свою діяльність, громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
· Відсутність можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій при впровадженні механізмів місцевої демократії, наприклад громадських слухань в онлайн режимі;
· Перевантажені розділи про повноваження ОМС – Статут не має дублювати діюче законодавство;
· Недостатньо деталізовані процедури механізмів демократії участі, норми ініціювання їх жителями нерідко завищені;
· Курйозні норми, невідомо як чином потрапили в документ, наприклад, заборона проводити громадські слухання за 2 місяці до виборів.
Згідно нового законодавства, є певні ключові вимоги до Статуту громади, а саме:
· Статут – це документ для громади, а не для влади, і передбачає в першу чергу деталізацію форм участі громадян у прийнятті рішень;
· Статті, які стосуються ОМС, мають описувати загальні повноваження, і головне, особливості здійснення місцевого самоврядування в громаді;
· Мають бути регламентовані засади відкритості та прозорості діяльності ОМС та вільний доступ жителів до публічних засідань ОМС;
· Мають бути враховані можливості участі в місцевому самоврядуванні для молоді;
· Історична довідка громади не є обов’язковою складовою статуту.
· Історичні довідки мають готувати професійні історики, а не посадовці або політики.
Експерт ПЦПСД Володимир Молчанов запропонував громадам оновлену структуру статут для обговорення, доопрацювання та наступного затвердження місцевою владою.
Експерт ГО Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень (ПЦПСД) Олександр Мошнягул презентував результати аналітичного дослідження наявних статутів, їхні позитивні та негативні сторони.
Оновлення Статутів громад стало особливо актуально в наш час, тому що Верховна Рада в 2024 році затвердила суттєві зміни до законодавства про місцеве самоврядування, які передбачають суттєві інновації, які будуть регулюватись Статутом, а з 1 січня 2027 року Статут стане обов’язковим документом для кожної української громади.
Статути громад, які приймались в минулі роки, мають суттєві недоліки, які потрібно виправити в нових редакціях. Але, на жаль, поки що з 17 звільнених громад Херсонщини лише 6 включились в процес розробки нових статутів. Всі вони працюють за ініціативою донорів та громадських організацій. Статут громади та зміни до нього більше не потрібують реєстрації у відділі юстиції. Всі громади, які почали процес оновлення Статутів, розташовані в Бериславському районі Херсонської області.
Головні недоліки діючих статутів:
· Невідповідність норм статуту змінам у законодавстві;
· Відсутнє правове поняття – «житель громади»;
· В статуті відсутні норми які регулюють наступні питання: участь громадян у розподілі та використанні коштів місцевого бюджету, участь молоді у місцевому самоврядуванні, інформування та звітування посадових осіб про свою діяльність, громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
· Відсутність можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій при впровадженні механізмів місцевої демократії, наприклад громадських слухань в онлайн режимі;
· Перевантажені розділи про повноваження ОМС – Статут не має дублювати діюче законодавство;
· Недостатньо деталізовані процедури механізмів демократії участі, норми ініціювання їх жителями нерідко завищені;
· Курйозні норми, невідомо як чином потрапили в документ, наприклад, заборона проводити громадські слухання за 2 місяці до виборів.
Згідно нового законодавства, є певні ключові вимоги до Статуту громади, а саме:
· Статут – це документ для громади, а не для влади, і передбачає в першу чергу деталізацію форм участі громадян у прийнятті рішень;
· Статті, які стосуються ОМС, мають описувати загальні повноваження, і головне, особливості здійснення місцевого самоврядування в громаді;
· Мають бути регламентовані засади відкритості та прозорості діяльності ОМС та вільний доступ жителів до публічних засідань ОМС;
· Мають бути враховані можливості участі в місцевому самоврядуванні для молоді;
· Історична довідка громади не є обов’язковою складовою статуту.
· Історичні довідки мають готувати професійні історики, а не посадовці або політики.
Експерт ПЦПСД Володимир Молчанов запропонував громадам оновлену структуру статут для обговорення, доопрацювання та наступного затвердження місцевою владою.

До структури Статуту громади пропонується включити наступні розділи:
Загальні положення, в яких надані характеристика, межі, взаємовідносини, символіка, планування розвитку громади.
Розділ щодо системи місцевого самоврядування описує засади, суб’єкт права, права та обов’язки, всі можливі форми участі громадян в житті громади та прийнятті владних рішень, а саме:
Місцевий референдум
Загальні збори (конференція) жителів
Громадські слухання.
Місцеві ініціативи
Органи самоорганізації населення
Індивідуальні звернення та колективні петиції
Консультативно-дорадчі органи (громадські ради)
Участь у роботі органів місцевого самоврядування та робота на виборних посадах місцевого самоврядування
Участь у роботі інститутів громадянського суспільства
Публічні консультації
Громадське оцінювання органів та посадових осіб місцевого самоврядування:
Громадський простір (хаб)
Участь у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету
Рада
Сільський/селищний голова
Виконавчі органи ради
Сільський/селищний староста
Розділ щодо матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування Територіальної громади.
Розділ, в якому буде прописана відповідальність органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб; форми контролю територіальною громадою за діяльністю органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
Розділ про основні засади інформування жителів та інших членів Територіальної громади про діяльність селищного голови, ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів.
Статтю підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проєкту ХОО Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень «Сприяння розробці статутів територіальних громад Херсонської області». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
Галина Бахматова