Херсонський обласний художній музей імені Олексія Шовкуненка згадується одразу у двох літературних проєктах, що представили на фестивалі PORT в Одесі наприкінці серпня.
Детальніше про це йдеться в дописах на сторінці музею.
Так, на літературному фестивалі було представлено англомовну книгу Євгена Ліра «The Flood» про повінь внаслідок підриву Каховської ГЕС. Зазначається, що це наративний нон-фікшн, нетиповий жанр для української літератури: історія повністю заснована на документальних подіях, але є місце і для художньої вигадки.
У цій оповіді присутній і Херсонський художній музей.
«Працюючи над книгою, Євген торік відвідав музей і ретельно вивчав усі подробиці: і історію музею, і його пограбування росіянами, і період затоплення після підриву Каховської ГЕС. Він називає наш музей одним із центральних елементів книги», – зазначили у музеї.
Цікаво, що опис героя, який підіймається на вежу з міським годинником (музейну вежу), майже збігається з досвідом самого автора. Хоча він написав його ще до того, як відвідав художній музей.
Також у межах фестивалю було презентовано книгу «Контурні карти пам’яті». Один з есеїв у виданні присвячений якраз історії пограбування окупантами Херсонського обласного художнього музею імені Олексія Шовкуненка. Його авторкою є Софії Челяк, а сам есей має назву «Або життя, або ключі».
Ідея книги належала українській письменниці Вікторії Амеліній, яка загинула влітку 2023 року внаслідок російського обстрілу. Її задум зафіксувати злочини Росії проти української культурної спадщини втілили друзі та колеги.

«Софія розповіла, що есей про херсонський музей також був написаний завдяки Вікторії. Під час візиту PEN Ukraine до Херсона у грудні 2022 року журналісти в останній момент вирішили заїхати до музею та дізнатися з перших вуст історію його пограбування. Під час розмови з головною зберігачкою фондів Ганною Скрипкою, яка і стала основним свідком цього злочину, лише Вікторія Амеліна здогадалася увімкнути диктофон, а потім передала запис Софії. Той запис і став основою для документального есею, що розкриває трагедію пограбування музею», –прокоментували у музеї.