Українці, які постраждали від війни, мають другий шанс відновити своє житло. Уряд спростив правила програми «єВідновлення», дозволивши повторно звернутися за компенсацією тим, хто не встиг використати кошти у встановлені терміни.
Керівниця громадської приймальні Благодійної організації «Фонд милосердя та здоровʼя», юристка Олена Старюк розповіла, що поки до приймальні таких звернень не було, але вона впевнена, що вони неодмінно будуть.
Тож разом із правницею пояснюємо, хто може скористатися цим правом повторно звернутися за компенсацією або її залишком та якою є покрокова процедура.
Категорії компенсації та терміни використання грошей
Програма «єВідновлення» має дві основні категорії компенсації за пошкоджене житло:
Категорія А (дрібний ремонт) передбачає компенсацію до 200 тис. грн, кошти виплачуються на спеціальну картку і мають бути використані впродовж 12 місяців із дня зарахування компенсації.
Категорія Б (капітальний ремонт) – до 350 тис. грн на квартири та до 500 тис. грн на приватні будинки, кошти зараховуються двома траншами (70% і 30%), на їх використання відводиться 18 місяців із дня зарахування компенсації.
Але не всі вкладаються в ці терміни, і часто – з об’єктивних причин. Тоді залишок невикористаних коштів зі спеціального рахунка автоматично повертається банками.
Допоможіть нам працювати за вашої підтримки. Долучайтесь до Спільноти, і ми розкажемо читачам, як захищати свої права
Що змінилося?
У липні 2025 року до процедури надання компенсації за пошкоджене житло були внесені зміни (додано новий пункт 17-2 до Порядку №381). З цього моменту власники пошкодженого житла, які не встигли вчасно використати кошти, надані за програмою «єВідновлення», мають право на повторне звернення до «компенсаційної» комісії за отриманням компенсації або її залишку.
Але є одна умова: повторно звернутися можна лише в тому разі, якщо вкластися в обумовлені терміни завадили об’єктивні обставини.
Якими є об’єктивні обставини для повторного звернення
Проходження військової служби: у ЗСУ, інших військових формуваннях або правоохоронних органах спеціального призначення.
Негативна безпекова ситуація: у регіоні, де розташоване житло. Це має бути визначено на підставі наказу Головнокомандувача ЗСУ про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій та письмово підтверджено уповноваженим органом.
Фактично, це зміни для військових та жителів небезпечних районів – таких, як Херсонська область.
Процедура повторного звернення
Для того, щоб повторно звернутися за компенсацією, необхідно спочатку закрити попередню заяву в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна. Це має здійснити «компенсаційна» комісія.
Для цього комісія проводить верифікацію цільового використання вже наданих коштів за кожним видом ремонтних робіт, визначених у чек-листі.
Інформація щодо підтвердження об’єктивних обставин пропуску строків використання коштів також має бути офіційно зафіксована у Реєстрі пошкодженого та знищеного майна.
Що робити людині
1. Зібрати документи
Перш ніж звертатися за повторною компенсацією, потрібно підготувати документальне підтвердження того, що ви пропустили терміни використання коштів із поважної причини. Для цього зберіть офіційні документи, які підтверджують цей факт: довідки про проходження військової служби або офіційні письмові підтвердження про безпекову ситуацію.
Нагадуємо, що в Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією Херсонська міська територіальна громада з 1 травня 2023 року визначена як територія активних бойових дій, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси (розділ І пункт 3 підпункт 3.6. Переліку).
Письмовими підтвердженнями безпекової ситуації можуть слугувати: Перелік територій, на яких тривають бойові дії. Також можна звернутись із письмовим зверненням до ДСНС та отримати офіційні довідки чи акти, що підтверджують факти руйнувань, обстрілів або наслідків надзвичайних ситуацій.
Ще один спосіб — звернення до військових адміністрацій із запитом про надання офіційних листів-відповідей, розпоряджень, актів чи довідок, які відображають поточний стан безпеки, масштаби руйнувань або запроваджені обмеження (зокрема комендантську годину, евакуацію тощо).
Усі ці документи можуть бути доказами поважних причин пропуску встановлених строків.
2. Закрити попередню заяву
Для цього до місцевої «компенсаційної» комісії подайте письмову заяву (звернення) з додаванням необхідних документів. У заяві ви:
- повідомляєте про невикористання коштів та їхнє повернення банком;
- надаєте зібрані документи для підтвердження об’єктивних обставин пропуску строків;
- просите ініціювати процедуру верифікації та закриття попередньої заяви в Реєстр пошкодженого та знищеного майна для можливості повторного звернення.
Комісія має провести верифікацію/уточнення даних акта щодо цільового використання тих коштів, які ви встигли витратити. Надайте необхідний доступ та інформацію для цієї перевірки.
Комісія має зафіксувати інформацію про ваші об’єктивні обставини в Реєстрі та закрити попередню заяву.
3. Подати повторну заяву на компенсацію
Зверніться до послуги «єВідновлення» (зазвичай через застосунок «Дія») із новою заявою на отримання компенсації або її залишку. Ця дія фактично є повторним зверненням.
4. Використати повторно зараховані кошти
Після успішного розгляду на вашу спеціальну картку будуть зараховані кошти. Ваша задача – використати їх протягом нового встановленого терміну:
- 12 місяців – для Категорії А (дрібний ремонт).
- 18 місяців – для Категорії Б (капітальний ремонт).
ВАЖЛИВО: Пам’ятайте про відповідальність за нецільове використання коштів. Використовуйте їх виключно для ремонту пошкодженого житла.
Нові правила програми «єВідновлення» дозволяють завершити відбудову пошкодженого майна людям, які за об’єктивних обставин фізично не могли провести ремонтні роботи вчасно.
У разі виникнення питань або труднощів, якщо ваша ситуація є нестандартною, обов’язково зверніться за безоплатною юридичною допомогою.
Отримати безоплатну правову або юридичну консультацію фахівців громадської приймальні Благодійної організації «Фонд милосердя та здоров’я» можна за телефоном:
+38 (066) 790 90 21 (Telegram, Viber, Signal, WhatsApp)
щодня з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 17:00.
Електронна адреса: FMZ_pravo@ukr.net або чат-бот на сайті.
Задля безпеки та зручності клієнтів особистий прийом у Херсоні проводиться виключно за попереднім записом за номером телефону:
+38 (095) 805 72 99.