Керівники місцевих військових адміністрації (далі – ВА) Херсонщини в минулому році в середньому отримували зарплату від 16 до майже 110 тисяч гривень на місяць. Більшість із них отримують у середньому від 70 до 90 тисяч гривень щомісяця.
Про це Центру журналістських розслідувань стало відомо з оприлюднених декларацій і відповідей на надіслані запити від тих місцевих військових адміністрацій, керівники яких вилучили свої декларації з публічного доступу.
Відмовились надавати інформацію про отримувану за рахунок платників податків зарплату керівники двох ВА – Тавричанської сільської і Каховської міської. Ще одна, Білозерська селищна ВА взагалі не надала відповіді на наш запит.
У попередній публікації ми пояснювали, чому начальники місцевих військових адміністрацій Херсонщини вилучають свої декларації з публічного доступу, іноді не маючи на це законних підстав. Тепер ми розбирались, яку саме зарплату вони отримують і чому деякі з них приховують інформацію про її розмір.
Яка зарплата у начальників військових адміністрацій Херсонщини
Найбільшу зарплату серед керівників 49 місцевих ВА Херсонщини торік отримував Руслан Русаль, начальник Чулаківської сільської ВА Скадовського району – в середньому майже 110 тисяч гривень на місяць.
До ТОП-10 найбільш оплачуваних посадовців такого рівня увійшли: Світлана Лінник, начальниця Голопристанської міської ВА Скадовського району – майже 97 тисяч грн. Любов Мінько, начальниця Милівської сільської ВА Бериславського району – близько 96 тисяч грн. На четвертому місці Роман Мрочко, тодішній начальник Херсонської міської ВА – майже 96 тисяч грн.
Ігор Дудар, начальник Чорнобаївської сільської ВА Херсонського району – близько 94 тисяч грн. Олександр Алчієв, начальник Бериславської міської ВА – близько 93 тисяч грн. Олександр Бабуцький, начальник Станіславської сільської ВА Херсонського району – близько 90 тисяч грн.
На восьмому місці Валерій Брусенський, тодішній начальник Новокаховської міської ВА – майже 89 тисяч грн. Олександр Левечко, начальник Новоолександрівської сільської ВА Бериславського району – близько 88 тисяч грн. Ігор Підгородецький, начальник Музиківської сільської ВА Херсонського району, отримував трохи менше, але теж близько 88 тисяч грн.
Вісім начальників військових адміністрацій Херсонщини в середньому отримували зарплату від 81 до майже 89 тисяч грн. Керівники ще девʼятнадцятьох ВА отримували зарплату від 70 до 80 тисяч грн на місяць.
Найменші зарплати в 2024 році отримували: Сергій Перетятько, начальник Новотроїцької селищної ВА Генічеського району – близько 50,5 тисяч грн. Людмила Костюк, начальниця Кочубеївської сільської ВА Бериславського району – майже 50 тисяч грн.
Микола Яценко, начальник Тягинської сільської ВА Бериславського району – майже 28 тисяч грн. Сергій Кухта, начальник Скадовської міської ВА отримував у середньому близько 22 тисяч грн. А Олексій Баткалов, начальник Бехтерської сільської ВА Скадовського району – близько 16 тисяч грн на місяць.
Олексій Баткалов, начальник Бехтерської сільської ВА Скадовського району (ліворуч), жовтень 2025 року. Фото: Facebook/Децентралізаційний марафонЯк бачимо, зарплати трьох останніх керівників військових адміністрацій Херсонської області були значно меншими, ніж у решти їхніх колег. Це повʼязано з тим, що грошове забезпечення як діючим військовослужбовцям на той час їм виплачувало Міністерство оборони України. З відкритих джерел відомо, що таких керівників у регіоні в 2024 році було щонайменше пʼятеро, разом із Романом Мрочком, тодішнім начальником Херсонської МВА.
З 12 травня 2025 року грошове забезпечення начальникам місцевих ВА і одночасно діючих військовослужбовців сплачують військові адміністрації, до яких вони відряджені. Так, із посиланням на постанову уряду від 9 травня 2025 року, у відповіді на наш запит пояснив Валерій Мельниченко, начальник Виноградівської сільської ВА Херсонського району.
Оскільки його декларація вилучена з публічного доступу, з відповіді на наш запит про публічну інформацію відомо лише, скільки отримує Валерій Мельниченко зараз. Протягом травня – серпня 2025 року йому виплатили грошове забезпечення розміром 293,5 тисяч гривень, або в середньому 73,4 тис. грн на місяць.
Всю вказану інформацію про зарплату або грошове забезпечення начальників місцевих ВА Херсонщини ми взяли з їхніх декларацій і відповідей на наші запити, які ми направляли до тих військових адміністрацій, керівники яких вилучили свої декларації з публічного доступу.
Проте деякі посадовці проігнорували наші запити. Не дочекавшись відповідей, ми звернулись до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини зі скаргою щодо порушення ними Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Згодом Василь Донець, представник Омбудсмена в Херсонській області повідомив, що на підставі нашого звернення ним прийнято рішення про відкриття провадження відповідно до «Положення про порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина».
Вже після цього ми отримали детальні відповіді з запитуваною інформацією від представників Станіславської і Чорнобаївської сільських ВА, а також відмову в наданні відповіді від Каховської міської ВА.
Жодної відповіді на наші звернення ми не отримали лише від Білозерської селищної ВА, яку очолює Ігор Острівний.
Керівники громад і районів Херсонської області, жовтень 2023 року. Фото: Facebook/Олександр ПрокудінТавричанка і Каховка: зарплата як «загроза національній безпеці»
Загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності, конституційному ладу і громадському порядку в Україні побачила в нашому запиті щодо надання інформації про свою зарплату Тетяна Ющенко, начальниця Тавричанської сільської ВА Каховського району.
Вона однією з перших надіслала відповідь на наш запит. У цьому документі на шести сторінках чиновниця плутано і довго пояснює, чому вона не хоче надавати інформацію про те, скільки їй платять українські платники податків.
Її відповідь може шокувати непідготовленого читача описами порушень законів і звичаїв війни та іншими деталями, про які не було жодної згадки у поданому запиті. Зокрема, чиновниця написала, що у представників військової адміністрації на ТОТ лівобережної Херсонщини залишились «сестри, брати, племінники, знайомі і т. д.», яким загрожує викриття і звірства з боку окупантів.
«Тавричанська сільська ВА дійшла висновку про те, що розголошення запитуваної інформації [про зарплату керівника адміністрації] може призвести до виявлення вищевказаних осіб, які знаходяться на території окупованої лівобережної Херсонщини, може завдати їм істотної шкоди – затримання, допити, катування, смерть, може призвести до завдання значної шкоди суспільним інтересам, а саме – затримання, катування та смерті зазначених громадян. Тому шкода громадянам України, які знаходяться на ТОТ є істотною і шкода від надання інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні», – написала Тетяна Ющенко.
Відповідь Тетяни Ющенко, начальниці Тавричанської сільської ВА на запит
За її словами, публічна інформація щодо діяльності органів державної влади та їхніх працівників через військову агресію Російської держави проти України може становити загрозу життю та здоровʼю громадян, які проживають на ТОТ, «спричиняти злочини та бути загрозою національній безпеці». А тому, нібито, підлягає обмеженню.
«Зазначені дії направлені тільки на збереження життя та здоровʼя людей», – вважає Тетяна Ющенко.

Схожу відмову після звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини ми отримали від Каховської міської ВА, яка й раніше ігнорувала наші запити про доступ до публічної інформації. Щоправда, схожим чином у попередні роки ігнорували наші запити й інші місцеві військові адміністрації Херсонщини. Кореспондентам навіть телефонували представники державних органів влади і казали, що відповідати вони не будуть, оскільки інформація про зарплату посадовців з ТОТ Херсонщини нібито становить державну таємницю, а її надання нібито становить загрозу для цих людей.
«На ТОТ Херсонщини залишаються близькі родичі окремих працівників Каховської міської громади – брати, сестри, батьки, діти, племінники, знайомі та майно. Оприлюднення персональних даних про доходи може спричинити тяжкі наслідки: викрадення, катування, позбавлення волі чи навіть смерть цих громадян. Таким чином, розголошення запитуваних даних створює пряму загрозу їхньому життю, здоровʼю та безпеці», – написав у своїй відповіді-відмові Віталій Немерець, начальник Каховської міської ВА і законно обраний міський голова Каховки.
І він, і Тетяна Ющенко пообіцяли надати інформацію про отримувану в 2024 році зарплату лише «після деокупації лівобережної Херсонщини або зміни обставин».
Віталій Немерець, начальник Каховської ВА, травень 2025 року. Фото: Каховська міська громада«Посадовці видумали причину, щоб не надавати відповіді на запит»
У своїй відповіді Віталій Немерець, як і Тетяна Ющенко, посилаються на рішення Європейського суду з прав людини, Закон України «Про запобігання корупції», який дозволяє посадовцям за певних умов вилучати їхні декларації з публічного доступу. Хоча згадка Немерця про майно на тимчасово окупованої території дає привід припустити, що не всі посадовці Каховської міської ВА вилучають свої декларації з публічного доступу на законних підставах. Тим більше, що Національне агентство з питань запобігання корупції майже два роки тому чітко розʼяснило: наявність майна не є підставою для «закриття» декларацій.
Аргументи Віталія Немерця щодо ненадання інформації щодо зарплати своєї і своїх підлеглих виглядають, мʼяко кажучи, притягнутими за вуха й через те, що одразу два члена його команди і заступники міського голови – Іван Орєхов і Володимир Рагулін – не вилучали свої декларації з публічного доступу, тож із розміром їхніх зарплат може ознайомитись кожен охочий.
Більше того: українське законодавство взагалі не передбачає жодних обмежень доступу до публічної інформації в умовах воєнного стану, крім тих, які існували до повномасштабного вторгнення Росії в Україну. А Закон України «Про доступ до публічної інформації» ще й прямо говорить: «не може бути обмеженим доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по-батькові фізичних осіб, які отримали ці кошти чи майно».
Відповідь начальника Каховської міської ВА Віталія Немерця на наш запит
Закон України «Про інформацію» також визначає, що до інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені відомості про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів. А Закон України «Про захист персональних даних» стверджує: не є конфіденційними персональні дані, що стосуються здійснення посадових або службових повноважень особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. А саме ними є начальники військових адміністрацій та їхні підлеглі.
Посилання ж посадовців на рішення Європейського суду з прав людини виглядає абсурдним, оскільки в ньому взагалі йшлося про неправомірність відмови позивачам у наданні запитуваної інформації.
Посадовці з Каховки і Тавричанки, які чомусь бояться надавати інформацію про розмір своєї зарплати, частково праві в одному – коли згадують про надане законодавством право обмежувати доступ до інформації. В статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» йдеться, що для цього має бути дотримана сукупність трьох вимог або трискладового тесту. Перше – якщо це робиться виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Друге – розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам. І третє – шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Умовою для застосування начальниками місцевих військових адміністрацій перелічених норм могло б бути, наприклад, їхнє фізичне перебування на тимчасово окупованій території на момент надання відповіді. В цьому випадку оприлюднення інформації про їхню посаду, нараховану зарплату і сплачені податки могло б справді, за висловом Тетяни Ющенко з Тавричанської сільської ВА, завдати істотної шкоди з боку російських окупантів. Однак, як відомо, всі керівники місцевих ВА Херсонщини перебувають на підконтрольній уряду України території. Тож цей аргумент тут не підходить.
Онлайн-нарада з представниками громади Херсонщини, жовтень 2025 року. Фото: Херсонська ОВАОписане вище повністю підтверджується судовою практикою. Суди вже під час повномасштабної війни не раз визнавали, що інформація про зарплату посадовців «жодним чином не впливає на захист інтересів національної та територіальної цілісності держави» і визнавали неправомірним ненадання цієї інформації. Приміром, як пояснив у своєму рішенні від 14 грудня 2022 року Одеський окружний адміністративний суд, така інформація стосується конкретного працівника органу державної влади, який отримує зарплату з держбюджету України. Про це ж йдеться і в рішенні Чернігівського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року в позові щодо ненадання інформації про зарплати посадовцями Сосницької селищної ради Чернігівщини. Останні також прикривались воєнним станом і якоюсь примарною загрозою через використання цієї інформації ворогом. Але суд визнав їхні дії протиправними. І подібних прикладів можна навести ще десятки.
На думку Оксани Максименюк, медіаюристки і керівниці юридичного напряму Інституту розвитку регіональної преси, начальники Каховської і Тавричанської ВА просто видумали причину, щоб штучно обмежити доступ до даних про свою зарплату, що є публічною інформацією.
«Всі їхні пояснення, чому вони не надають цю інформацію не відповідають жодним нормам українського законодавства і ніяк не обґрунтовані. Адже навіть в умовах воєнного стану доступ до публічної інформації може бути обмежений у виключних випадках і тільки при застосуванні трискладового тесту. Судячи з відповідей посадовців, вони намагалися його застосувати, бо щось десь про нього чули. Однак застосували вони цей тест неправильно, ніяк не обґрунтовуючи, чому шкода від поширення інформації про їхню зарплату буде переважати над суспільним інтересом. Тут же суспільний інтерес явно переважає, тим більше, що всі вони є публічними особами. Та й інформація про їхні зарплати ніяким чином не впливає на національну безпеку і не впливає на безпеку родичів, які перебувають на тимчасово окупованій території», – пояснила Оксана Максименюк.
Так само необґрунтованою вона назвала вимогу начальників деяких місцевих ВА Херсонської області не оприлюднювати дані про їхні зарплати, хоча вони й надали цю інформацію у своїх відповідях на наші запити.
Втім, більшість посадовців навіть і не думали вигадувати велосипед та надали інформацію, про яку у них запитували. А деякі з них пішли на випередження і віднедавна самі стали оприлюднювати інформацію про свої зарплати – як-от голова Херсонської обласної військової адміністрації і його заступники.
Інші посадовці у відповідях на наші запити прямо вказали, що не мають жодних підстав приховувати інформацію про свою зарплату. Як написав у своїй відповіді Іван Дударь, начальник Асканія-Нової селищної ВА Каховського району, «органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
На жаль, з цим своїм обовʼязком обізнані далеко не всі українські посадовці.
P.S. Вже після виходу матеріалу з нами звʼязались представники Білозерської селищної ВА і повідомили, що вчасно надіслали нам відповідь на запит. Однак, як зʼясувалось, вони помилились з адресою, тож цю відповідь ми не отримали. Зрештою, нам надіслали її знову. Середня зарплата Ігоря Острівного в 2024 році становила 85 310 гривень на місяць, за весь 2024 рік – 1 023 715 гривень. Тож в оприлюдненому нами рейтингу він мав би посісти 14 місце між Миколою Різаком і Тетяною Гасаненко.
Публікація створена в рамках проєкту Інституту висвітлення війни та миру (IWPR) «Посилення громадського контролю» за фінансової підтримки Норвегії.