Директорку Херсонської спеціалізованої школи №30 Оксану Барнаш засудили за співпрацю з російською окупаційною адміністрацією. Про це йдеться у вироку суду у справі №766/5492/23.
Оксана Барнаш обіймала посаду директорки в цій школі на Херсонщині протягом багатьох років, спеціалізуючи навчання на природничих та математичних дисциплінах, а також англійській мові. Окрім того, з 2020 року вона була членом виконавчого комітету Херсонської міської ради, де брала участь у вирішенні важливих питань життєдіяльності міста. Проте під час окупації її відданість російському впливу стала вирішальною, що призвело до активної співпраці з окупантами.
Барнаш була звинувачена у:
-
ч. 3 ст. 111-1 Кримінального кодексу України – у колабораційній діяльності (впровадження російських освітніх стандартів);
-
ч. 1 ст. 111-2 ККУ – у пособництві державі-агресору (допомога окупаційній адміністрації).
Суд розглянув справу заочно, оскільки Барнаш наразі перебуває в Росії разом з чоловіком. Вона викладає у звичайній школі в Санкт-Петербурзі, в той час як її чоловік, колишній головний лікар у перинатальному центрі Херсона, працює лікарем у цьому ж місті.
Вирок для Оксани Барнаш: 12 років позбавлення волі з забороною обіймати керівні посади у сфері освіти на 15 років та конфіскацією майна. Є можливість подання апеляції.
Дії Барнаш під час окупації Херсона
Суд встановив, що Оксана Барнаш:
-
Прийняла пропозицію окупаційної адміністрації
-
Становилася «директором» російського навчального закладу, зазначеного як «Государственное бюджетное образовательное учреждение Херсонской области “Херсонская специализированная школа №30…”», при цьому шляхом формалізації через укази окупаційної адміністрації.
-
-
Продовжила керувати школою під російським «ГБОУ» всупереч українським рішенням
-
Управління освіти Херсонської міської ради призупинило її трудовий договір 15 серпня 2022 року, проте вона продовжувала виконувати обов’язки директорки та підписувати документи.
-
-
Організувала перехід на російські освітні стандарти
-
Вела наради з колективом, на яких повідомляла про впровадження російської програми навчання.
-
Переконувала вчителів залишитися в новій системі, вважаючи тих, хто виїхав, зрадниками.
-
Прийняла учнів на новий навчальний рік відповідно до російських стандартів.
-
Отримала російські підручники та розповсюдила їх серед учнів.
-
-
Підрила українську систему освіти
-
Організувала навчання в захопленій школі, незважаючи на запроваджене дистанційне навчання за українськими програмами.
-
-
Формувала кадрову політику на користь окупантів
-
Призначала вчителів та формувала штат у новій школі.
-
-
Співпрацювала у фінансових питаннях
-
Організувала виплату допомоги сім’ям з дітьми за постановами окупаційної влади.
-
-
Забезпечила військову присутність у школі
-
Забезпечила охорону закладу озброєними особами.
-
-
Сприяла виїзду дітей до РФ/Криму
-
Сприяла організації поїздок до російських таборів.
-
Ключові докази у справі
Справу розглянули в особливому порядку за відсутності обвинуваченої (in absentia). Повістки були опубліковані в «Урядовому кур’єрі», на сайті Офісу Генпрокурора та на сайті Херсонського міського суду. Відомості про місцезнаходження Барнаш відсутні. Вона підозрюється у переховуванні на території держави-агресора.
Суд зазначав про дотримання стандартів справедливого судового процесу та права на захист. Адвокат наполягав на виправданні, проте суд не задовольнив цю пропозицію на основі наданих доказів, серед яких:
-
Документи українських органів, включаючи накази про призупинення її трудового договору та про дистанційне навчання.
-
Документи окупаційної адміністрації, що підтверджують її діяльність у новому навчальному закладі.
-
Огляди школи після деокупації.
-
Документи та записи, що підтверджують її безпосередню участь у зміні освітнього процесу.
-
Свідчення працівників навчального закладу, які детально описували її роль у реалізації російських програм.
Суд определенияв, що всі наведені докази є узгодженими та логічними, тому стандарт “поза розумним сумнівом” був виконаний.
Кавун.Сity
Херсон Онлайн общественно политическое интернет издание