Необхідність прозорості у бюджетних документах: аналіз ситуації в громадах Херсонського району

Перші спроби отримати бюджетні дані на 2025 рік у громадах Херсонського району знову виявили загальну проблему: заплутані меню, обмежені функції пошуку, PDF-документи та формати, що не підходять для обробки даних. Враховуючи, що в районі є десять громад і три районні ради, ми аналізуємо, як різні громади виконують вимоги щодо доступності публічної інформації.

Центр публічних розслідувань здійснив широку оцінку доступності бюджетних рішень громад Херсонського району.

Згідно з законодавством, місцеві ради зобов’язані затверджувати бюджети і робити їх відкритими для суспільства. Документи мають бути опубліковані в машиночитних форматах.

Навіть всередині одного регіону різниця у зручності використання сайтів є разючою: деякі громади намагаються забезпечити легкий доступ до матеріалів, інші ж ускладнюють цей процес.

Для військових адміністрацій ситуація є інша. Відповідно до закону “Про правовий режим воєнного стану”, начальники військових адміністрацій можуть затверджувати місцеві бюджети. Вказане законодавство також вимагає оприлюднення їхніх наказів, якщо вони не містять закритої інформації.

Розглянемо районні ради Херсона — з двох тільки дві повністю відповідають законодавчим нормам. Корабельна райрада має розділ “Нормативно-правові акти – Рішення сесії VIII скликання”, який веде до списку пленарних засідань, де представлені тексти документів і додатків. Хоча вони розміщені на Google-диску, формати є придатними.

Центральна райрада публікує рішення у форматі RAR-архівів. Хоча відсутня функція пошуку, користувач може швидко знайти потрібні файли через браузер. У архівах знаходяться коректні формати тексту та додатків.

Серед громад Олешківська та Херсонська військові адміністрації дотримуються вимог найкраще. На сайті Олешківської МВА документи впорядковані за місяцями у розділі “Накази начальника…”. Структура зручна, текст представленій у PDF, а додатки — у відкритих форматах. Це один із небагатьох випадків, де вимоги виконуються не лише формально.

Херсонська МВА має схожу структуру та пропонує функцію внутрішнього пошуку. Знайти розпорядження легко, хоча текст і додатки згруповані в одному PDF-документі — це зручно для перегляду, але ускладнює аналіз. Ці громади та районні ради найбільше відповідають нормам відкритості.

В інших громадах документи формально доступні, проте їхнє подання ускладнює роботу. Наприклад, у Великокопанівській раді матеріали розміщені як JPEG-зображення, що ускладнює їх використання.

У Ювілейній громаді знайти документи можна, але розпорядження та додатки об’єднані в один PDF та дубльовані у JPEG. Жоден з цих форматів не є машиночитним. Музиківська громада пропонує доступ до тексту й додатків, проте все розміщене у PDF, що зручно лише для читання.

У Виноградівській СВА документи згруповані за місяцями, але пошук відсутній. Середня ситуація в Станіславській громаді: є зручна навігація, однак формати знову обмежені PDF. У Білозерській селищній раді документи викладено в одному PDF-файлі.

У районних радах Херсона також існують проблеми: у Дніпровській райраді актуальні документи у розділі “Рішення сесій” відсутні, їх можна знайти лише через “Бюджет району”, також в одному PDF.

Чорнобаївська громада має розділ “Накази”, але потрібного документа там немає. Пошук можливий лише через розділ “Бюджет”, де все знову згруповано в один PDF.

Є громади, де бюджетний документ взагалі не доступний. Наприклад, у Дар’ївській сільраді розділ “Розпорядження” не містить потрібного рішення, а на сайті немає жодної інформації про його існування.

Моніторинг засвідчує значну різницю в рівні відкритості між громадами та районними радами Херсонщини.

Результати аналізу:

  • 8 громад оприлюднили документи в недопустимих форматах (JPEG, PDF без відкритих даних або без додатків);
  • 1 громада представила неповну інформацію;
  • 1 громада не надала документ зовсім.

Серед районних рад Херсона:

  • 2 повністю виконали вимоги;
  • 1 розмістила документи у некоректних форматах.

Таким чином, загальна тенденція вказує на те, що громади часто виконують вимоги лише формально, не надаючи реального доступу до даних. Документи зазвичай ускладнюють пошук, подаються у непридатних для аналізу форматах або повністю відсутні.

Шукати бюджетні документи у громадах Каховського району також часто означає блукання заплутаними меню, де кожен крок може виявитися помилковим, а результат зазвичай однаковий – PDF в одному файлі або навіть JPEG замість легких у використанні структурованих даних.

Анна Бальчінос

INTENT

About Author
Тут Херсон

Новини Херсона та Херсонської області. Наша мета – забезпечити користувачів широким спектром поглядів та інформації про Херсонську громаду. Ми прагнемо сприяти інформаційному розмаїттю та об’єктивному інформуванню громадськості.

View All Articles

Related Posts