Начальники 15 військових адміністрацій Херсонської області закрили доступ до своїх декларацій за 2024 рік та попередні роки, що становить близько третини цієї категорії посадовців в регіоні.
Центр журналістських розслідувань раніше проаналізував ситуацію щодо закриття декларацій депутатами Херсонської обласної ради. Тепер ми вивчаємо, чому керівники військових адміністрацій, створених після повномасштабного вторгнення Росії, також ухвалюють це рішення. Спочатку розглянемо правові основи для закриття доступу до декларацій і процес цієї процедури.
Обмеження доступу до декларацій: коментарі НАЗК
В перший день повномасштабної війни з Росією Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) обмежило публічний доступ до Реєстру декларацій осіб, які виконують функції держави та місцевого самоврядування. Законом, який ухвалила Верховна Рада 4 березня 2022 року, зобов’язання подавати декларації на час воєнного стану було тимчасово призупинене. Тим не менш, подавати декларації можна було за бажанням.
Відновлення доступу до декларацій посадовців Верховної Ради відбулося у вересні 2023 року під тиском суспільства. Закон дозволив вилучати декларації з відкритого доступу для ряду категорій, включаючи військовослужбовців, поліцейських та посадовців, які знаходяться на окупованих територіях.
Однак начальники місцевих військових адміністрацій не входять до цього списку, тому закривати свої декларації як військові вони не можуть.
Як стало відомо Центру журналістських розслідувань, багато херсонських декларантів самостійно «розширили» причини для закриття доступу, зокрема, через наявність нерухомості на тимчасово окупованих територіях. Депутати пояснюють, що бояться за свої майно, яке можуть розграбувати окупанти.
Ці аргументи є суперечливими, адже адреси об’єктів нерухомості в деклараціях завжди були закритими. По-друге, місцеві колаборанти мають інформацію про ці об’єкти й без декларацій.
НАЗК також вказала, що наявність нерухомості на окупованій території не є підставою для закриття доступу до декларацій.
Процес закриття декларацій
Формальне закриття доступу до декларацій починається з письмового звернення чиновника до керівника державного органу. Цей керівник потім подає запит до НАЗК. При цьому агентство не перевіряє обґрунтованість підстав для вилучення, відповідальність за правдивість даних несе саме керівництво органу.
НАЗК не веде статистики щодо поданих запитів про вилучення декларацій, про що наголосила Юлія Новікова, керівниця відповідного відділу.
Фінансування начальників військових адміністрацій
Військові адміністрації є тимчасовими органами влади, створеними під час воєнного стану. Першою з них у Херсонській області стала Генічеська, утворена 3 червня 2022 року.
Частина з 49 військових адміністрацій була очолена легітимно обраними головами громад, чиновниками від облдержадміністрації та військовими.
Раніше начальники адміністрацій, які є військовослужбовцями, отримували зарплату від Міністерства оборони, однак з травня 2025 року ця оплата переходить на військові адміністрації.
Лише Валерій Мельниченко має закриту декларацію, в той час як декларації інших керівників залишаються доступними.
Хто закрив свої декларації
Закриття декларацій стосується 15 з 49 начальників військових адміністрацій, які переважно очолюють громади на окупованій території Херсонщини.
Керівник Віктор Дебелий з Іванівської військової адміністрації знаходиться під підозрою в корупційних діях.
У Каховському районі декларанти, такі як Вʼячеслав Мирошниченко, не мають публічного доступу до своїх декларацій.
Декларації виключно військових адміністрацій, створених в окупованих громадах, недоступні, хоча багато з цих керівників функціонують на підконтрольних територіях.
Відкритість в деклараціях
Багато керівників військових адміністрацій підтверджують, що закрили декларації через наявність майна на окупованій території. Однак, не всі вирішили йти цим шляхом.
Микола Різак, начальник Таврійської війскової адміністрації, не закрив свою декларацію та зазначив, що не має чого приховувати.
Інші персонажі, такі як Ірина Гончарова, не приховують інформації та підтверджують, що нічого не бояться. Вони вважають, що прозорість важлива для суспільства.
Загалом, рішення про закриття декларацій залежить від керівників органів місцевого самоврядування, і НАЗК не виконує перевірок правильності даних. Вона залишає відкритим питання поновлення доступу до декларацій після закінчення війни.
Однак, інформація про зарплату чиновників вартості ще залишається публічною. Центр журналістських розслідувань звернувся з запитами щодо зарплат до посадовців, декларації яких закриті. Результати цього дослідження будуть представлені в наступних матеріалах.
Публікація підготовлена в рамках проєкту Інституту висвітлення війни та миру (IWPR) з підтримкою Норвегії.